De ervaring van de deelnemers bij RAGECAR leert dat het slopen van een auto in de praktijk lastiger blijkt dan gedacht. Het spreekt voor zich dat een auto niet bedoeld is om handmatig kapot te maken en daardoor zich lastig laat slopen, ook is er relatief veel kracht nodig om de verschillende wapens herhaaldelijk te gebruiken. Gelukkig heeft RAGECAR een groot aanbod aan wapens, waardoor iedereen de mogelijkheid krijgt om zeer lomp – of juist heel gedetailleerd te werk te gaan.
Het plaatwerk
Het plaatwerk van een auto laat zich relatief gemakkelijk indeuken. Misschien herken je dit wel als je zelf een (klein) botsinkje gehad hebt met een paaltje, muur of iets anders. Een van de eerste zaken die je zult merken is dat het plaatwerk ingedeukt is. Zo gemakkelijk als dit ontstaat, zo gemakkelijk is het ook vaak om het weer uit te deuken. Probeer het maar eens als je bezig bent bij RAGECAR. Plaatwerk vind je om de hele auto heen, maar de belangrijkste punten zijn de deuren, welke erg stug zijn, het dak en de motorkap. Vooral de punten waar relatief vaak botsingen plaatsvinden, zoals de deuren zijn erg lastig om in te deuken. Try it out!
De ramen
De meest spectaculaire onderdelen bij het slopen van een auto zijn de ramen. Voor het mooiste effect kan hier het beste een koevoet of breekijzer gebruikt worden. De ramen aan de zij- en achterkant laten zich gemakkelijk kapot slaan en zullen in duizenden stukjes uit elkaar spatten. Het grote raam aan de voorkant – de voorruit dus- is een heel ander verhaal, deze is namelijk van speciaal glas gemaakt. Het belangrijkste voordeel van dit speciale glas is dat wanneer je aan het autorijden bent en er iets door het raam komt, een scheur ontstaat of wanneer er een botsing plaatsvindt, het raam vrijwel intact blijft en niet compleet uiteen barst. Daarmee wordt voorkomen dat de bestuurder en bijrijders onder de glasscherven komen te zitten en mogelijk blind worden, met mogelijk nog ergere gevolgen van dien. Wanneer je met bijvoorbeeld een stootijzer door de voorruit heen steekt, zul je zien dat er simpelweg een gat in de voorruit ontstaat. Sterker nog, als je een beetje handig bent kun je de volledige voorruit er uit halen en deze bijna oprollen. Een leuke tip voor als jullie aan de gang gaan!
Dashboard
Hoewel het dashboard vaak van plastic is gemaakt, valt het veel deelnemers op dat het dashboard zich ook moeilijk kapot laat maken. Uiteraard moet ook het dashboard voldoen aan de Europese veiligheidsstandaarden en zal deze niet zomaar loslaten. Hier kan het beste een flinke moker of voorhamer voor gebruikt worden. In sommige gevallen heeft de auto een airbag. Het laten klappen van de Airbag met een flinke hamer geeft een spectaculair effect welke je zeker even moet filmen!
Motorblok
Vaak spreekt het tot de verbeelding om het volledige motorblok kort en klein te slaan. Je zult echter merken dat dit niet gemakkelijk gaat. Veel onderdelen van het motorblok zijn gemaakt van massief ijzer en andere metalen en zitten goed vast aan het chassis. Het vakkundig slopen van het motorblok vraagt om precisie en uithoudingsvermogen. In sommige gevallen kan het voorkomen dat het motorblok intact moet blijven. Vraag dit even na aan de begeleiding van RAGECAR.
De banden
Het laatste belangrijke onderdeel zijn de banden. Probeer deze maar eens lek te steken met bijvoorbeeld het stootwapen of de koevoet. Je zult hier nog flink wat kracht voor nodig moeten hebben! Andere strategieën die wel eens gebruikt zijn, is het demonteren van de ventielen, waardoor de banden leeglopen. Of een scherp onderdeel van de auto te pakken en deze met een hamer in de band te slaan. Het is nog geen enkel team gelukt om de banden in een keer te laten knallen, wie weet zijn jullie de eerste?
Enthousiast geworden?
Neem contact met ons op voor meer informatie en vraag vrijblijvend naar de mogelijkheden. RAGECAR is een jong bedrijf en staat open voor tips, ideeën en initiatieven. Wij zijn flexibel en denken graag met jullie mee!